rss

13 Nov

Grădiniţa nu e un curs intensiv pentru pregătirea copilului înainte de intrarea în şcoală. Mulţi părinţi şi, mai ales, cadre didactice privesc greşit educaţia preşcolară. Copilul merge la grădiniţă în primul rând să socializeze, adică să înveţe să interacţioneze atât cu cei de vârsta lui, cât şi cu adulţii, după normele comunităţii în care trăieşte şi unde urmează să fie integrat.

Sună a clișeu, dar principala activitate a copiilor preșcolari este ,,jocul”, şi, din păcate, ne îndepărtăm din ce în ce mai mult de acest adevăr dovedit de atâtea ori, atât empiric cât și științific. Cele mai importante activități sunt: toate tipurile de joc ( sociale, constructive, fantastice și cu reguli), pictura, muzica și mișcarea. Jocul îi motivează și îi captează pe copii. Ei astfel învață ușor noțiuni noi, își formează deprinderi, își întăresc încrederea în sine, învață să-și exprime civilizat sentimentele, fără să fie forțați și bruscați.

Pictura și muzica ar trebui să aibă un rol deosebit de important în educația celor mici. Sunt activități de explorare și experimentare, unde copiii au voie să încerce diferite tehnici, fără a fi certați că și-au murdărit hainele sau că au făcut zgomot prea mare. Pictura și muzica dezvoltă cel mai bine percepția senzorială, coordonarea ochi mână și creativitatea. Fișele didactice de cunoașterea mediului, de matematică sau de desen grafic, trebuie folosite doar pentru a completa unele goluri și nu pentru a îngrădi copilul în tipare.

Iată câteva indicii pe care e bine să le avem în vedere pentru a ne asigura că micuțul nostru primește o educație potrivită la grădiniță: *Copiii se joacă zilnic liber, timp în care au voie să se ridice de pe scaun, să meargă în orice colț al sălii, să-și aleagă jucăria și partenerii cu care doresc să se joace; *Toți copiii au acces la jucării educative și de bună calitate: jocuri de construcții, puzzle, păpuși estetice etc.; *Numărul jucăriilor este suficient pentru tot efectivul grupei; *Grupa are costume de bal mascat pe care copiii le pot îmbrăca la alegere în timpul jocului liber; *Grupa are păpuși și accesorii pentru teatru de păpuși, care sunt folosite atât în activitățile instructiv-educative coordonate de educatoare, cât și în timpul jocului liber; *Copiii au libertatea de a lege anumite activități; *Copiii nu sunt ținuți pe scaune cu mâinile la spate, nu sunt obligați să mănânce tot ce au în farfurie; *Educația se face prin tact pedagogic și nu prin instalarea fricii prin pedepse; *Recompensa nu se măsoară în puncte roșii sau dulciuri, ci în vorbe încurajatoare, potrivite pentru întărirea încrederii de sine; *Cadrele didactice care coordonează grupa au o ținută decentă, un vocabular variat și bogat; *Sala este decorată cu bun gust, preferabil cu munca copiilor; *Copiii sunt scoși în aer liber măcar de trei ori pe săptămână; *Copiii au doar câteva activități extracurriculare, dar bine alese, precum vizionarea unui spectacol de teatru de păpuși, excursii la Zoo, muzee, bibliotecă etc.; *Copiii se duc bucuroși la grădiniță. O acceptă și o îndrăgesc pe doamna educatoare